Het verhaal 1

In wat voor een staat is hij?

Toen de TF in de garage stond, kon ik hem pas echt goed inspecteren. Dat viel zeker niet tegen. Met name het lakwerk was erg matig. Geen roest, maar slecht spuitwerk. Daar moet dus iets aan gedaan worden. Spuiten vind ik een vak apart, dus dat besteed ik uit.

Elektriek

Het bleek tevens, dat er ooit een kachel in gemonteerd was. Dit was netjes gedaan, dus die houden we er gewoon in. Ook was er een ruitensproeier ingebouwd. Niet origineel, maar wel handig. De mistlamp en de verstraler, die voorop zitten, deden het niet. Uitzoeken waarom niet. Het bleek al snel, dat deze niet bedraad waren.

Waar dienen alle schakelaartjes en lampjes op het dashboard voor? De schakelaars hebben twee standen. Na uitzoeken bleek het volgende.

 

 

 dashboard  

 kaartlees

 

ontstekings 

lampje

 

benzine 

lampje

 

richting

lampje

 

mistlamp 

choke

 

dimlicht

grootlicht

 

 

contactslot 

 

starter

Voor de blower van de kachel en de ruitensproeier had men ergens onder nog schakelaartjes geplaatst. Voor de ruitenwissermotor zit een grote knop met schakelaar in het handschoenen kastje. Ik heb de boel een kleinbeetje gemodificeerd.

 

 

ruitenwisser 

pomp

 

ontstekings 

lampje

 

benzine 

lampje

 

richting

lampje

 

mistlamp

verstraler

choke

 

dimlicht

grootlicht

 

 

contactslot 

 

starter

De dashboardverlichting gaat gelijk aan met het klein licht. Het kaartleeslampje vond ik niet belangrijk. De mistlamp en de verstraler heb ik via een relais geschakeld. Dit van wege de vrij grote stroom.

Het ontstekingslampje brandde niet, ook niet bij het starten. Hier maar even wat aandacht aan geschonken. Een slippende V-snaar? Vervanging hielp niet. En wat bleek? De drie controlelampjes zitten in een aluminium bus, die met het kunststof lensje op het dashbordje is geschroefd. In deze bus zit de lampfitting geklikt. Deze bus is dus stroomvoerend. Het dashbordje is natuurlijk via de bevestigingen verbonden met de massa en de bus maakte hier verbinding mee. Het ontstekingslampje dient tussen de plus en een veldwikkeling van de dynamo geschakeld te zitten en mag dus niet aan de massa verbonden zijn! Bij mij dus wel. En ja hoor, de draad naar de veldwikkeling was over z'n volle lengte verbrand. De betreffende draad vervangen en in de draadboom opgenomen. Daarna een isolerend plaatje voorzien van drie gaten, op de plaats waar de lampjes komen, gemaakt. Dit plaatje tussen de aluminium bussen en het dashbordje gelegd. En ja hoor, het startlampje werkt weer. En ook het benzine niveaulampje brandde ineens.